Hoe omschrijft u het gewenste gedrag in uw organisatie? Wat willen we dat onze bedrijfscultuur is? Kernwaarden geven in de eerste plaats richting aan uw organisatie en helpen om op koers te blijven. Hiermee kunt uw vervolgens aan de slag met organisatie of proces verbeteringen om uw bedrijfsresultaten te verbeteren en de gestelde doelen te realiseren.
Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden zijn de grondbeginselen, waaronder het gedrag en attitude van uw organisatie. Het zijn de drijfveren van uw organisatie en alles waar het in gelooft. Gedragen kernwaarden zijn de reden dat uw medewerkers voor uw organisatie kiest.
Kernwaarden in de praktijk
Effeqtief gelooft dat het verstandig is om als organisatie maximaal 3 kernwaarden vast te stellen. Als het er minder zijn blijft onduidelijk wat de typering van de organisatie is. Zijn het er meer dan wordt het steeds lastiger om vast te stellen hoe belangrijk ze zijn.
Het is zaak én de kunst om de gemene deler te vinden van eenieder zijn persoonlijke normen en waarden. Daarom is het belangrijk om kernwaarden gezamenlijk vast te stellen en betekenis te geven.
Elk succesvol bedrijf heeft de Missie, Visie en Kernwaarden van de organisatie gedeeld en zorgt dat deze bij iedereen bekend zijn. Naast dat deze gedeeld worden in bijeenkomsten zijn ze zichtbaar in (interne) communicatie en bijvoorbeeld posters op de werkplek of in de kantine. En in elk evaluatiegesprek komen de kernwaarden terug.
Bepaal de kernwaarden
Organiseer een interactieve strategische sessie en ga samen aan de slag om elkaars individuele kernwaarden te delen, toe te lichten en te bespreken. Gebruik deze input om de drie belangrijkste kernwaarden vast te stellen.
Voorbeelden van kernwaarden:
- Lego: creativiteit, kwaliteit, plezier
- Trespa: veiligheid, passie, klantgerichtheid
- Shell: oprechtheid, integriteit en respect voor mensen
Geschikte kernwaarden geven richting aan uw organisatie en zorgen ervoor dat:
- Duidelijk is waar de organisatie voor staat.
- De identiteit van de organisatie duidelijk is.
- Dat duidelijk is wat de idealen van de organisatie zijn.
- Dat de organisatie handvatten heeft om beslissingen te nemen.
- Nieuwe mensen worden aangetrokken die passen bij de bedrijfscultuur.
Afsluitend, denk goed na over wat voor een soort mensen er bij je werken, wie je wilt dat er bij je komt werken en hoe je hen het beste kan bereiken en raken. Heb je hulp nodig, laat het weten.
Geef een reactie