7 tips om meer begrip te krijgen bij veranderingen

Bij het optimaliseren van processen veranderen er dingen. Niet iedereen is fan van veranderingen. En toch zijn ze nodig om tot betere resultaten te komen. Hoe voorkom je dat medewerkers weerstand hebben?

Een van de valkuilen uit mijn e-book gaat over communicatie. In deze blog zeven tips om jouw veranderingen succesvol in te voeren.

1 – Anticipeer op bezwaren

Bedenk vooraf welke mogelijke bezwaren er kunnen komen. Bereid je hierop voor. En mocht je op dat moment het antwoord toch niet weten. Geen probleem. Benoem dat je het niet weet, dat je het opschrijft en erop terugkomt. Belangrijk, kom hier ook echt op terug!

2 – Presenteer het overtuigende toekomstperspectief

Vertelt wat de gekozen benadering voor de organisatie betekent. En hoe je de organisatie over 6 tot 12 maanden voorstelt. Praat in voorbeelden. Verhalen waarin je schetst hoe een situatie benaderd wordt vanuit de nieuwe werkwijze. En op welke wijze dit leidt tot een meer tevreden klant. 

3 – What’s in it for me

Benoem wat het de organisatie oplevert. Wat het voor medewerkers en klanten betekent. Voorbeelden hiervan kunnen zijn; groei van de organisatie, ontwikkeling en vernieuwing en baanzekerheid voor het personeel.

4 – Wees realistisch en eerlijk

Wees concreet en duidelijk wat het oplevert, maar overdrijf niet. Een overdrijving of leugen kan tot grote schade en wantrouwen leiden. Zelfs als de boodschap slecht nieuws betekent: het is altijd beter om eerlijk te zijn. Benoem dus de voor- én nadelen.

5 – Wees oprecht en menselijk

Deel bijvoorbeeld hoe je het proces hebt doorgemaakt of wat de veranderingen voor jezelf betekenen. Door jouw vragen en bezorgdheid te delen raak je medewerkers, Tevens maakt het je ‘echt’. Als gevolg hiervan zullen mensen zich hechten en nog meer hun best willen doen.

6 – Vraag om reacties

Geef medewerkers de ruimte om te reageren en hun gevoel te uiten. Hierdoor hebben ze het gevoel dat ze gehoord worden. Hierdoor voelen ze zich (meer) begrepen. Medewerkers die zich niet gehoord voelen doen niet voor de volle 100% hun best. 

7 – Erken emoties en zorgen

Het is belangrijk om te laten blijken dat jij geuite zorgen en/of emoties hoort en begrijpt. Medewerkers die het gevoel hebben dat ze gehoord zijn zullen (eerder) meewerken.

Uitdagingen bij proces optimalisatie?

Heb jij een uitdaging bij een verandering? Of wil je een uitdaging voorkomen? Neem gerust contact(link) op. Ik denk graag eens vrijblijvend mee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vul het formulier in en ontvang het gratis eBook!